torsdag 28 juni 2012

BALKONGSKYDD ...Do It Yourself






Jajamensan, balkongskyddet är klart! 



blev riktigt bra, måste jag säga, fastän jag vet att vi svenskar
absolut inte vill säga att något blev bra som vi gjort själva!

Det var inte alls så svårt, bara jag fick hjälp med att
räkna ut öljetternas placering, så att inte väven skulle kunna fladdra runt
när det blåser - vilket det gör väldigt ofta här hos oss!




Så här gjorde jag:
Åkte till närmaste sybehörsaffär (heter det så nuförtiden?)
Köpte markisväv i den längd jag behövde + en gäng öljetter i dim. 14 mm,
ville inte att de skulle se för klena ut. (Mina är i rostfritt stål, finns även i mässing)
Dessutom köpte jag där också linan som jag bundit upp det hela med.
Klippte sedan till bredden på markisväven och fållade upp den!

Därefter skulle öljetterna hamras i


börjar med att mäta avstånd - i mitt fall tog jag 25 cm.


Fram med verktyget (som ingår i asken med öljetter).
Det står på baksidan hur man gör.
Nu behöver du en hammare och en planka som du ska ha som
underlag till verktyget (annars blir det fula märken i golvet)
jag satt ute på terassen och gjorde detta!


Hamra på verktyget och du får ett fint hål,
där stoppar du in din öljett, hamrar igen,
här måste man ta i ganska rejält för att de två delarna på
öljetten ska sättas ihop ordentligt!



Öljetten på plats.
Jag satte öljetterna högt upp på tyget, för att det inte ska
få någon chans att liksom slaka till sig, under kraftigt regn!
Sedan gjorde jag samma sak i nedre delen av markisväven.

PS. för den uppmärksamme så är det inte min hand på bilden,
utan min sons - han tyckte hamrandet var aningen roligare än
vad jag tyckte...

Därefter fäste vi det på räcket
genom att snurra linan runt räcket och in i öljetterna, både högst upp
och längst ned, så att skyddet sträcktes ut ordentligt!






Ha en UNDERBAR dag i detta superväder
så ses vi senare!


k r a m åsa