torsdag 18 april 2013

TRÄDGÅRDSPLANERING
















Blåsten viner runt knuten & Regnet verkligen öser ner utanför fönstret,
hur sjutton kunde det bli ett sådant skitväder, vi hade ju VÅR igår...



Idag är det bara att hålla sig inomhus med vidare planering
av kommande trädgårdsdagar.
Jag har ju förmånen att bo relativt nära Zeta´s trädgårdar,
för mig är det bara att ta en färja över Mälaren så är jag där...




och som ni vet är jag ju väldigt förtjust i just den trädgården.
Tänkte att ni här ska ni få ett supertips av mig.
 Vet ni att  Zeta´s  varje år ger ut en fin
katalog om sina växter.   

Jag har ett flertal av dessa kataloger hemma, kanske alla faktiskt. 
Väl nerklottrade och slitna.
Jag har arbetat med Zeta´s katalog som underlag i alla mina trädgårdar!

I denna katalog betygsätter de växterna
fyra st ++++  förmer än utsökta
- rekommenderas ej

Jag sitter alltså hemma och kör med överstrykningspenna på de växter jag vill ha,
 åker sen över till Zeta´s när perennerna kommer fram.
Då får man bara hoppas att just den växten man
strukit över finns kvar.  
Vet när jag ville köpa ett gäng av en mumieros, då fick jag vänta
två år, för varje gång jag kom var de slutsålda, till slut stod jag i stort sett och väntade
utanför grinden när leveransen kom.  Så nu har jag fem av den skönheten i denna trädgård!


Jag är ju som ni vet en rosälskare har massor med rosor här i trädgården, 
rosor trivs väldigt bra i vår trädgård
tror att det beror på att vi har så hög lerhalt i jorden.
  Något som inte alls trivs lika bra, är pioner
och det är jag så ledsen över, måste lägga lite mer krut på dessa växter!
Satt precis och kikade i Victoria Skoglunds blogg, dvs. här  och läste om en rosenpion
med namnet -weitchii.
Så om man tittar på sidan 70 i årets Zeta katalog här hemma hos mig, så har jag
strukit över tre st pioner och två stycken vallmo som jag ska försöka hinna
dit och knipa innan någon annan rackar´e hinner före.




Det gäller bara att hålla koll på datumet nu
när växterna kommer ut i Zetas trädgård.

Neej dags att ta tag i lite arbete, får fortsätta med överstrykningspennan 
i kväll...

Hoppas ni får en hyfsad dag, trots skitvädret!


k r a m åsa