fredag 5 oktober 2012

OHYRA PÅ EN FREDAG...

















Äntligen en ledig dag med fint väder, 
en dag att ta tag i växter som har bott utomhus hela sommaren 
och nu ska få flytta inomhus igen.



Att man dessutom kan ta eftermiddagfika utomhus, gör ju absolut ingenting!



Till min fasa upptäckte jag i morse att ALLA mina olivträd har fått löss
och inte vilka löss som helst utan sköldlöss...
Inte roligt alls, något av det svåraste att bli av med sa trädgårdsmästaren 
när jag var där och rådfrågade.  
Vill ju absolut INTE slänga dem,
tre av dem har jag haft i över fem år, så här gäller att ta till knep.


Knepen bestod av att först plocka bort alla sköldar med en pincett...bläää
spruta med såpvatten och stoppa ner dessa pinnar i jorden
och framförallt hålla olivträden bort ifrån andra krukväxter till lössen
är borta!!!
Så mina olivträd kommer att få stå ute ända tills frosten kommer,
som tur är klarar de ju någon minusgrad.



Pelargonerna klipper jag ner de ser inte alls roliga ut
och släpar in i på olika ställen i huset där de får stå gömda 
till februari, då plockar jag fram dem igen.


Nu tar jag fram en pincett,  på med handskar
och ut på mördarjakt på sköldlöss...
tänk vad mycket skoj man kan ha på en ledig fredag


k r a m på er
åsa