lördag 11 maj 2013














Ikväll var det bara maken & jag på middag här hemma...


En lugn skön kväll, såpass varmt att det gick att sitta
ute och äta,  det tackar man för!



Första luftballongen för i år kom smygandes över sjön,
återigen ett säkert vår/sommar tecken.




Kvällens middag Leila´s panzanella nicoise,
en återkommande favorit @my casa.


Gör såhär:
∼bryt brödet i tussar, blanda med olivolja & salt. Rosta gyllene i ugn 175 grader.
∼koka äggen i 8 minuter (i kokande vatten) låt svalna i kallt vatten,
∼blanda paprikapulver, cayennepeppar & salt, krydda laxen rikligt med kryddblandningen
& stek i olivolja i panna ( eller grilla, som vi gjorde)
∼stek tomaterna (enligt nedan)

∼varva bröd, halverade ägg, stekta tomater, tärnad avokado, basilikablad, kapris
& oliver på ett fat.
toppa salladen med lax i bitar, hyvlad parmesan, citronsaft,
salt, svartpeppar & olivolja







Jag har fått frågor om hur jag steker hela tomater,
något av det godaste jag vet. 
Använder det väldigt ofta till olika rätter, piffar
tex. upp den allra simplaste köttfärssåsen...
Använder mig av körsbärstomater gärna med kvisten kvar, som jag 
steker i olivolja och strör över lite råströsocker, det gör att sötman kommer 
fram i tomaterna.  Supersmarrigt sätt att få lite smak på tomaterna, speciellt denna
årstid när smaken kan vara lite väl klen!


Nu blir det efterrätt, bestående av grillade fruktspett & glass,
 i soffan framför tv´n.  
En film med Bruce Willis ska det visst bli, får se om jag håller mig vaken filmen igenom,
känner redan nu att ögonlocken känns väldigt tunga...

SKÖN KVÄLL HÖRRNI



k r a m åsa