tisdag 19 mars 2013

MIN EGEN GRANOLA...











till frukost brukar jag äta en sån här....




som består av fruktsallad i botten, turkisk yoghurt  och överst min
hemmagjorda granola.

Gott, friskt & rejält mättande!


Idag när jag gjorde en ny plåt med Granolan tänkte jag att ni skulle få vara med,
ifall det är någon som känner för att testa att göra sin egen variant.

Det är ju betydligt billigare att göra sin egen & dessutom har man ju
möjligheten att själv få bestämma vad den ska innehålla...
och det är ju aldrig fel, eller hur!



Min Granola gör jag av typ:  lite beroende på vad som finns hemma

∼ havregryn
∼ krossat linfrö
∼ fiberflingor
∼ kokosflingor
∼ cashewnötter
∼ sötmandel
∼hasselnötter
∼ pumpafrön

jag hackar sötmandel & hasselnötterna i en mortel innan jag slänger 
dem på plåten med allt det andra (de kan bli så rackarn´s hårda annars)
sätter in det hela i ugnen 225 grader i ca 10-15 min. 
Glöm ej att röra och titta så att det inte bränns!
Därefter tar jag ut plåten och häller på lite majsolja, honung & vatten
och rör om ordentligt.
Återigen in i ugnen ca. 10 min ∼ checka av & rör runt!


Jag har även i torkad frukt bl.a
äpple, russin, tranbär, aprikoser & katrinplommon.





När färgen känns ok så ta ut det hela ur ugnen och låt kallna.




Blanda sedan ner den torkade frukten och voila...Granolan är klar.
Jag förvarar müslin i en mörk tätslutande burk, 
hällde bara upp den  här
i en glasburk för att visa hur snyggt det blir :)





Utomhus viner snöstormen förbi...NOLL känsla av vår...
men här inne i köket har syrenen  fått riktigt gröna knoppar
som ger en föraningen om vad som strax väntar härutanför.
Medans jag väntar,  grabbar jag tag i en näve Granola, så gott, så gott
och tar mig en kopp te & ett trädgårdsmagasin och sätter mig
tillrätta i  fåtöljen en stund...
 drömmer mig bort in i trädgårdsvärlden.


k r a m åsa