fredag 14 december 2012

JULENÖTTER







Hej VACKRA fredag



Solen skiner på den gnistrande snön och det är underbart vackert här utanför fönstret.
Sista arbetsdagen för denna veckan är här, helgen känns NÄRA.



Köpte med mig julenötter hem häromdagen,
älskar dessa...tre sorter



Min absoluta favorit är paranötter men även pekan & valnöten gillar jag mycket.

Blir det nötter över, efter julhelgen, är de ju super
att slänga ner i degen till brödbaket.
Nötter i matbröd är ju så underbart gott,
tror faktiskt jag ska slänga ihop en limpa i eftermiddag
när jag kommer hem
så gott att ha till skinkan i morgon bitti:)


∼ ∼ ∼ ∼ ∼



Här kommer ett enkelt men gott recept
(1 limpa)

4 dl grova mjölsorter, ta de slat
tar du har i påsarna

3 dl vetemjöl

1 ½ dl rågkross

1 dl grovhackade nötter 

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

5 dl filmjölk eller yoghurt

2 msk mörk- eller brödsirap


Sätt ugen på 200 grader. 

Blanda först alla torra ingredienser, blanda sen i filen/yoghurten,
Smörj en form ca 1,5 liter
 Lägg några nötter på toppen och ha på lite havssalt.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

Stjälp upp limpan och låt den kallna under bakduk.




NJUT DENNA DAG